
Obciążniki siodłowe
Obszar zastosowania
- Tereny nawodnione
- Tereny zalewowe
- Grunty niestabilne
- Strefy podmyć
Najważniejsze informacje

Obciążniki siodłowe służą do dociążania rurociągów gazowych wykonanych z polietylenu (PE). Niska masa rur PE sprawia, że są one podatne na unoszenie się pod wpływem siły wyporu, zwłaszcza w terenach zalewowych lub nawodnionych. Stosowanie obciążników pozwala temu zapobiec.
Natomiast obciążniki do rur powstają z betonu klasy co najmniej C30/37, o dużej odporności na ściskanie. Dzięki temu nie ulegają degradacji w kontakcie z wodami gruntowymi. Dodatkowo siodłowy kształt zapewnia równomierne rozłożenie nacisku i ułatwia dopasowanie do rur o różnych średnicach.
Betonowe elementy do stabilizowania rurociągów stosuje się zgodnie z wymogami operatora sieci, najczęściej w gazociągach niskiego lub średniego ciśnienia.
Realizacje z wykorzystaniem tego asortymentu
Zamawiaj tak, jak Ci wygodnie!
Jesteś zainteresowany współpracą?
Zostań naszym klientem

Dołącz do rodziny HTI i korzystaj z wieloletniego doświadczenia naszej Grupy!
Masz do nas jakieś pytania?
Jakie typy obciążników wyróżniamy?
Jakie typy obciążników wyróżniamy?
W zależności od średnicy rurociągu dobiera się:
- obciążniki jednoczęściowe - pasujące do rur gazowych o mniejszym przekroju;
- obciążniki dwuczęściowe - odpowiednie do większych rur PE.
Dobór betonowych obciążników siodłowych uwzględnia również warunki panujące w miejscu przebiegu gazociągu. W przypadku zagrożenia erozją gruntu, warto zastosować dodatkowe zabezpieczenia, takie jak kotwy gruntowe lub włókniny separacyjne, projektowane indywidualnie. Te elementy zwiększają stabilność konstrukcji w trudnych warunkach wodno-gruntowych.
Jak dobrać właściwy obciążnik?
Jak dobrać właściwy obciążnik?
Przy wyborze obciążników do rur bierze się pod uwagę przede wszystkim parametry gazociągu: średnicę i materiał rury. Znaczenie mają również warunki w miejscu montażu, czyli rodzaj gruntu, stosunki wodne, głębokość posadowienia gazociągu. Na tej podstawie dobiera się typ (obciążnik jednoczęściowy lub dwuczęściowy) oraz masę prefabrykowanych elementów.
Ostateczny wybór powinien jednak opierać się na dokumentacji projektowej, która zawiera konkretne wytyczne dotyczące rodzaju i parametrów obciążników siodłowych.