
Bariery drogowe
Obszar zastosowania
- Drogi krajowe
- Autostrady
- Obwodnice
- Drogi lokalne
- Mosty
Bariery drogowe - najważniejsze informacje

Bariery drogowe powstrzymują pojazdy przed zjechaniem z drogi, zderzeniem z przeszkodą lub wjechaniem na przeciwny pas ruchu. Pełnią także funkcję separacyjną – oddzielają strefy przeznaczone dla różnych użytkowników ruchu. W zależności od potrzeb wyróżniamy ich kilka rodzajów. Są to:
- bariery ochronne,
- bariery separacyjne,
- bariery akustyczne,
- bariery przeciwoślepieniowe,
- bariery tymczasowe.
Standardowe produkty wykonuje się z wysokowytrzymałych materiałów – najczęściej stali ocynkowanej, betonu prefabrykowanego lub lin stalowych. Ich konstrukcja pozwala na kontrolowane pochłanianie energii zderzenia i minimalizowanie skutków kolizji. Zgodnie z normą PN-EN 1317 bariery projektuje się tak, aby ograniczać ryzyko odbicia pojazdu w nieprzewidywalnym kierunku, eliminując zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Realizacje z wykorzystaniem tego asortymentu
Zamawiaj tak, jak Ci wygodnie!
Jesteś zainteresowany współpracą?
Zostań naszym klientem

Dołącz do rodziny HTI i korzystaj z wieloletniego doświadczenia naszej Grupy!
Masz do nas jakieś pytania?
Typy zabezpieczeń drogowych
Typy zabezpieczeń drogowych
W zależności od charakteru drogi, natężenia ruchu i specyfiki miejsca, stosuje się różne typy zabezpieczeń. Wyróżniamy:
- bariery energochłonne – są wykorzystywane na autostradach i drogach ekspresowych, a ich zadaniem jest absorbowanie siły uderzenia oraz bezpieczne zatrzymanie pojazdu;
- bariery linowe – skutecznie pochłaniają energię zderzenia oraz przyczyniają się do ograniczenia uszkodzeń pojazdów. Znajdują zastosowanie zwłaszcza na drogach o ograniczonej przestrzeni montażowej;
- bariery żelbetowe prefabrykowane – są montowane na mostach, wiaduktach lub w tunelach ze względu na sztywność i odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Co decyduje o wyborze bariery drogowej?
Co decyduje o wyborze bariery drogowej?
Dobór odpowiedniego typu produktów z katalogu barier drogowych uzależniony jest od wielu czynników. Istotne są przede wszystkim:
- klasa powstrzymywania (N2, H1, H2, H4b) – im wyższa klasa, tym większa zdolność bariery do zatrzymania pojazdu przy określonej prędkości i masie;
- dostępna przestrzeń montażowa – w wąskich pasach dzielących lub w trudnych lokalizacjach stosuje się bariery węższe;
- lokalizacja montażu – mosty, autostrady, tunele czy drogi lokalne wymagają różnych typów konstrukcji ze względu na warunki terenowe i ruch drogowy;
- rodzaj podłoża i sposób instalacji – bariery mogą być montowane na słupkach wbijanych w grunt, osadzane w prefabrykatach betonowych lub trwale kotwione;
- rodzaj ruchu – wysokie natężenie ruchu oraz obecność pojazdów ciężarowych wymagają stosowania barier o wyższych parametrach wytrzymałościowych i lepszej absorpcji energii.